هتک حرمت مسجد الحرام، زایمان فاطمه بنت اسد… پیام دارد.علی (ع) مظهر ولایت است و کعبه مظهر توحید. ولایت از دل توحید متولد شد. کشف واهمیت ارتباط بین توحید و ولایت. ازدواج خدیجه ی زیبا و پولدار به خاطر خاص بودن پیغمبر به پیشنهاد خود خدیجه. نظام قبیله ای در تاریخ اسلام بسیار پر اهمیت و پر استعمال است به علت کارایی که داشته نمونه آن در جریان شعب و حمایت قبیله ای حتی کفار بنی هاشم از پیامبر(ص).
پیامبر برای حذف قبیله گرایی آمدند حال آنکه در شعب افرادی فقط با رویکرد قبیله ای آمدند؟
به نظر می رسد پیامبر ۲۳ سال کار کرده اند و به قول خودشان تنها ۴ خروجی داشتند؟
پیامبر با قبیله گرایی به این معنا که قبیله همه روابط را تعیین کند و در نظر نگرفتن حق سایر افراد. پیامبر قصد داشتند این نگاه را جایگزین کنند.
التوبة : ۲۴ قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ
اگر مانند علی (ع) گفتیم ما علی رغم علاقه خانوادگی برای تعالی اسلام ابا ناصالح را کشتیم. این قبیله گرایی نیست.
کفاری که در شعب آمدند یا به خاطر شخص ایشان یا به خاطر هم قبیله بودن با ایشان آمده بودند.
ویژگیهای شخصی حضرت علی و پیامبر عاملی برای جدب بوده حتی خداوند اینها را ویژه کرده بود.
حضرت علی مظهد ولایت است و کعبه مظهر توحید مظهد توحید در مرکز ولایت متولد و از آن خارج شد.
نام حضرت علی را ابتدا مادرشان حیدر گذاشته و ابوطالب نام حضرت را به علی تغییر داد.
حضرت خدیجه بسیار خوشگل و پولدار بوده که ایشان علی رغم خواستگاران متعدد ایشان را به خاطر شخصیت ویژه اش برگزید.
ابوذر به قبیله ای دزد و قاچاقپی تعلق دارد. سلمان هم از نظر اعراب مثل افغانی ماست اما این افراد چهره های برجسته ای شدند اما تاثیری در جریانات نداشتند چون نظام قبیله ای بر آنها حاکم بوده اما زبیر که از قبیله ای معروف بود و خود نیز شجاع و جنگاور بود موقعیتی تعیین کننده در سرنوشت داشت.
نوع اطلاع رسانی پیامبر در سالهای اول
۳ سال دعوت پیامبر (ص) بصورت اطلاع رسانی با حرکات عجیب ، ادا و اطوار(نماز)همراه با علی (ع) و خدیجه کنار کعبه بود. ۳سال کار اینها این بود امتناع از دعوت رسمی حتی خانواده . سور نازل می شد اما ایشان مامور تبلیغ نبود و هیچ اقدام و اتفاقی نمی افتاد.یکنفر با بچه ای در دست (پیامبروعلی) این سیاست که در مقابل آدمهای پیچیده ساده به نظر رسیدن. پیامبر و حضرت خدیجه و امام علی در کنار کعبه نماز می خواندند. در این حین سوره هایی هم نازل می شد سور را می خواندند اما تبلیغ علنی نمی کردند که من پیامبر هستم. خبر هم در جامعه می پیچید.
نهج البلاغه یضمنی الی صدره پیامبر بچه ای به نام علی را با شرایط خاص در کنار خود پرورش می داد.
شخصیت ابوطالب پیچیده بوده و با دو دوزه بازی به نفع اسلام کار می کرده.(آدم پیچیده کسی است که در مقابل آدم های پیچیده ساده به نظر برسد در مورد پیامبر گفته می شد هو اذن ابوطالب هم اینچنین بود)
تا بعد از سه سال ماجرای انذر عشیره آغاز می شود. ۰عشیره معنا دادرد ذا به دلیل نظام قبیلگی پیامبر از عشیره آغاز کردند.)
قرار گرفتن در راس نظام خانوادگی مستلزم خصوصیات متعدد و ویژگیهای بارز است. لزا ابوجهل در آن میهمانی هدف پیامبر را می داند لذا میهمانی را بر هم می زند.
حضرت جملات مهمی به خویشان می گوید و بعد می فرماید چه کسی مرا کمک می کند؟ علی ۳مرتبه اعلام آمادگی می کند. علی از همان دوران بچگی مدافع سر سخت پیغمبر(ص) بود. پیامبر فرمود: ان اخی و وصیی و خلیفتی فیکم فاسمعوا و اطیعوا… فقال قوم یضحکون… به ابو طالب تیکه می اندازند که او چه می گوید.
تاریخ طبری ثم قال ان هذا اخی و .. فاسمعوا هو خلیفتی فقال القوم یضحکون
تفسیر طبری ذیل انذر عشیرتک الاقربین وانذر عشیرتک و کذا و کذا
کتاب بدایه الحکمه (کتب مطرح تاریخی) با اینکه منبع آن تاریخ طبری است اما مطلب را عینا نقل نمی کند و می گوید کذا و کذا.
در روایت حضرت علی معروف به ابو غضن است بچه هایی را که پیامبر را آزار می دادند می زد و بینی آنها را گاز می گرفت.
جاهلیت فکری
آلعمران : ۱۵۴ ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعاساً یَغْشى طائِفَةً مِنْکُمْ وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِیَّةِ یَقُولُونَ هَلْ لَنا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَیْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ یُخْفُونَ فی أَنْفُسِهِمْ ما لا یُبْدُونَ لَکَ یَقُولُونَ لَوْ کانَ لَنا مِنَ الْأَمْرِ شَیْءٌ ما قُتِلْنا هاهُنا قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلى مَضاجِعِهِمْ وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ ما فی صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ ما فی قُلُوبِکُمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ
جاهلیت فقهی
الأحزاب : ۳۳ وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً
که در مقابل جاهلیت اول جاهلیت دیگری نیز خواهد بود.
المائدة : ۵۰ أَ فَحُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ