تاریخ اسلام - جلسه ۱۰

مجموعه تاریخ اسلام از حاج آقا قاسمیان

سه شنبه، 13 بهمن 1388

29 دقیقه

در آستانه هجرت

سوره مبارکه روم درگیری دو تمدن بزرگ آن دوران ایران و روم که این کشمکش ها وضعیت شبه جزیره را امن کرده بود مطرح می کند. مشابه این وضعیت در مدینه اتفاق افتاده قبایل اوس و خزرج جنگ های طاقت فرسایی با هم داشتند یهود مستقر در مدینه هم بحث منجی را مطرح کردند منجی ما می آید و حساب شما را می رسد لذا به جهت فرهنگی مردم مدینه آماده بعثت یک نبی بودند. (مشابه روایات زمان ظهور که می گوید دنیا دو جبهه می شود جبهه ایران و روم) بحث اختلاف بین جانشینی عبدالله نامی در … که مشابه بحث بین فرزندان ملک عبدالله عربستان) قبیله خزرج با پیامبر از طریق مادر حضرت (بنی نجار) نسبت دارند و ارسال افرادی چون مصعب زمینه گرایش اهل مدینه را به پیامبر فراهم کرده و لذا اینان در چند نوبت آمدند و با پیامبر بیعت کردند سوره انفال یثبتوک او یخرجوک او یقتلوک …[۱] مدتی با پیامبر مدارا کردند مدتی فشار اوردند اما باز بی تاثیر بود لذا سراغ مثلث فوق قتل، زندان و تبعید رفتند.

پیامبر ادبیات حکومت ها را تغییر می دهد ادبیات قوم اوس و خزرج را به مهاجرین و…

انصار تغییر می دهد و با ادبیاتی که بر مبنای منطق دین است این کار را انجام می دهد. (تغییر عناوین)

آیه غار در آستانه هجرت

التوبة : ۴۰ إِلاَّ تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذینَ کَفَرُوا ثانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُما فِی الْغارِ إِذْ یَقُولُ لِصاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکینَتَهُ عَلَیْهِ وَ أَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها وَ جَعَلَ کَلِمَةَ الَّذینَ کَفَرُوا السُّفْلى‏ وَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیا وَ اللَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ

مهمترین آیه برای بررسی شخصیت ابوبکر

ثانی اثنین یعنی دومی دو نفر که مقصود ابوبکر است پیامبر در ادبیات قرآن همیشه اول است و منک و من … ثانی اثنین حال برای ضمیر ه است که اخرجه نیست چراکه ابوبکر جز خارج کننده ها نیست خارج شده است اما جزء الذین کفروا و زمینه ساز خروج است .

صاحب بودن در قرآن شان و ارزش ندارد خر عزیر هم مصاحب است همزندانی حضرت یوسف هم صاحب است .

فاعل در اذ یقول چه کسی است؟ ابوبکر. لاتحزن (حزن پیامبر مانند خوف حضرت موسی است یعنی برای خودش نمی ترسید نگران انحراف مردم بود مانند خوف موسی که در روایت امام علی امد لغلبه الجهال) در مقابل حزن فرح است اما اینجا گفته انزل السکینه .

التوبة : ۲۶ ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَکینَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ عَذَّبَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ ذلِکَ جَزاءُ الْکافِرینَ

خدا از سکینه ای که بر پیامبر نازل می کند به مومنین می دهد اما در آیه ۴۰ گفته سکینه فقط بر پیامبر نازل کرد و از اینجا به بعد که بحث ارتباط خدا مطرح است دیگر نامی از ابوبکر برده نمی شود. این آیه تحقیر ابوبکر است و اساسا روال سوره توبه روال تحقیر غیر مومنین است و این تفسیر که کرده اند و لاتحزن را دلیل اطمینان خاطر ابوبکر برشمرده اند حال انکه با توجه به نکته سکینه اساسا تحلیل ابوبکر غلط بوده و مبانی پیامبر آشنایی نداشته.

سوال: در حالیکه تنها پیامبر و حضرت علی از این ماجرا خبر داشتند ابوبکر آن موقع شب دم خانه پیامبر چه می کرده؟

اهل سنت برای پاسخ این سوال داستانی ساخته اند که پیامبر از خانه اش خارج شد اما برنامه خاصی نداشت و به منزل ابوبکر رفت تا ابوبکر او را راهنمایی کند.

نظر دیگر این است که ابوبکر در بیابان بوده پیامبر برای اینکه نقشه لو نرود او را با خود همراه کرده که این داستان هم دلیل شان او نیست و نشان زبونی اوست.

ابوبکر جزء معدود افراد با سواد است که از یهودیان سواد یاد گرفته لذا بعید نیست از علائم ظهور پیامبر اخرالزمان مطلع بوده و لذا از همان ابتدا روند نفاق را شروع کرده چراکه شاهد مثال ما سور مکی مانند سوره عنکبوت است.

شاید دلیل اینکه مردم علی رغم اینهمه تذکر پیامبر و مفتضح کردن اینان باز توانستند افکار عمومی را تغییر دهند همین بوده. چراکه اینان ده، دوازده سال برای نقشه های خود و به دست آوردن حکومت تلاش کردند تا آنجا که در جنگ ها کنار پیامبر بودند اما نمی جنگیدند تا مبادا فردی از قومی را بکشند و موجب کینه آن قوم نسبت به ایشان شود.


[۱] الأنفال : ۳۰ وَ إِذْ یَمْکُرُ بِکَ الَّذینَ کَفَرُوا لِیُثْبِتُوکَ أَوْ یَقْتُلُوکَ أَوْ یُخْرِجُوکَ وَ یَمْکُرُونَ وَ یَمْکُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرینَ