در مقابل ناشنوندگان حق، چه باید کرد؟

مجموعه چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟ از حاج آقا پناهیان

در هیئت دانشگاه هنر

پنجشنبه، 4 شهریور 1400

65 دقیقه

  • آشنایی با ناشنوندگان حق، به عنوان یکی از مشکلات در تبلیغ حقایق

    • ناشنوندگان حق، در قرآن معرفی شده‌اند

    • ناشنوندگان حق، عامل نشنیدن حقایق توسط دیگران هستند

    • یک استراتژی مهم در تبلیغ؛ از یک عده باید ناامید شد

    • خدا اگر خیری در ناشنوندگان حق می‌دید، کاری می‌کرد که آنها حقیقت را بشنوند

    • ویژگی دیگر ناشنوندگان حق؛ برای حرف باطل بسیار شنوا هستند و سریع آن را می‌پذیرند

    • امروزه در فضای مجازی، حرف باطل بیشتر شنیده می‌شود

    • شنیده شدن حرف باطل و شنیده نشدن سخن حق، نشانه عدم موفقیت تبلیغاتی جبهه حق نیست

    • میزان استقبال شنونده، نشانه موفقیت و عدم موفقیت تبلیغاتی نیست

    • شنیدن حرف حق در قرآن و اعراض از حرف باطل، در قرآن تحسین شده است

    • نقش شنونده و مخاطب خوب و غیرخوب در امر تبلیغ

    • برخی علاوه بر ناشنوندبودن، دچار کج فهمی هم هستند

  • در مقابل ناشنوندگان حق، چه باید کرد؟

  • انواع شنوندگان را باید به مردم معرفی کرد

    • تبیین دقیق طیف‌های مختلف شنوندگان، باعث می‌شود هر کسی خودش را تیپ‌شناسی کند

    • خداوند در قرآن انواع شنوندگان حرف حق و انواع شنوندگان حرف باطل را معرفی کرده است

    • برخی از بدی‌ها وقتی معرفی می‌شوند، باعث خودآکاهی و اصلاح می‌شوند

    • ضرورت معرفی ویژگی‌های کافران به دنیا

  • در جبهۀ تبلیغاتی حق نباید معطل کسانی شد که حق را نمی‌پذیرند

    • در جامعه و در جهان، گوش شنوا بسیار زیاد است

    • پاسخ دادن به شبهات، همیشه در اولویت نیست

    • اگر همیشه به دنبال پاسخ به شبهات باشیم، همیشه موضع دفاعی خواهیم داشت

    • تبیین اسلام ناب برای مردم دنیا، خیلی مهم‌تر از پاسخ به شبهات است

    • ما کتاب اسلام‌شناسی و آشنایی با دین، کم داریم

    • باید برای ذهن‌های سالمی که از فرهنگ غرب عبور کرده‌اند، محتوای خوب داشته باشیم

    • به ناشنوندگان حرف حق، نباید اولویت داد

    • ذهن مردم، اساساً شبهه‌ناک نیست

    • نمونه‌هایی در مورد اولویت نداشتن پاسخ به شبهات